excursies

3 november 2017 - Utrecht, Nederland

De afgelopen weken ben ik bij 2 excursies geweest. De eerste excursie was het Impakt festival. Impakt biedt een kritische en creatieve kijk op de hedendaagse mediacultuur en op innovatieve audiovisuele kunsten in een interdisciplinaire context. Bij impact konden we 3 activiteiten bezoeken waarvan ik er maar 1 heb bezocht, dat was: Voices from the Dark. deze voorstelling begon met een soort filmpje.

Wat je zag was een plaatje waar heel erg op was ingezoomd wat langzaam bewoog en ondertussen was er een hele oude audioclip eroverheen die in het frans was. de zaal was compleet donker, net zoals het filmpje, waardoor het moeilijk was om te focussen of de ondertitels. Ik heb dus ook maar de helft van het filmpje meegekregen. Het ging volgensmij over dromen terwijl je nog wakker bent.

Daarna kregen we nog een film te zien, deze duurde een uur. Ik schrijf dit een week later dus ik weet niet meer precies waar deze film over ging maar het concept was onze stem, en wat dit te maken heeft met ons bestaan. Waarom zoeken wij altijd iets duisters, demonisch achter het geluid van opgenomen stemmen? Deze excursie was niet echt mijn ding omdat er een zaal vol mensen was wat voor mij te veel afleidde van de films. ook had de langste film te veel te maken met het geloof waar ik zelf geen goede ervaring mee heb, waardoor ik al een vooroordeel creëerde.

De tweede excursie was Hub-Lab. Deze excursie vond ik echt heel leuk. Het was in een kleine ruimte met net iets te veel mensen om nog comfortabel te zijn, maar in deze ruimte hadden ze allemaal technische speeltjes die wij mochten uittesten. Je kon bijvoorbeeld een lijn tekenen in het zwart en dan met kleurtjes kleine streepcodes er op tekenen, daarna kon een klein robotje dat lijntje volgen en aan de hand van de streepcodes een actie uitvoeren zoals een rondje draaien of opeens harder gaar rijden. Ook hadden ze een VR-bril waarmee je spelletjes kon spelen. Dit was een korte excursie van een uurtje, die zo voorbij was.